fbpx

Bakłażany na zdrowie

plastry baklazana z fetą i pomidorami przyprawione ziołami

Choć powitaliśmy sezon na szparagi, nie sposób nie zauważyć pięknych, pysznych i jak zawsze pożywnych bakłażanów.

W przepisach, zwykle staramy się polecać przepisy na dania bogate w polifenole, bo jak nikt cenimy ich zbawienny wpływ na nasze zdrowie.

Dla nas polifenole i antocyjany to silna redukcja stresu oksydacyjnego. A jak redukować, to tylko z udziałem bakłażana, który nie dość, że piękny, to i pełen zdrowych cudowności.

A wiecie, że bakłażan to oberżyna, a  inaczej gruszka miłosna…?

W dodatku jest krewnym z rodziny ziemniaka i pomidorów. Pochodzi z Indii, ale bardziej jest znany jako istotny składnik kuchni śródziemnomorskiej czy arabskiej. Polacy do oberżyny mają stosunek ambiwalentny. Niesłusznie, bo to warzywo o wielkim potencjale kulinarnym!Chociaż najpopularniejsze są ciemnofioletowe bakłażany, kształt, rozmiar i kolor mogą się zmieniać – od małych i podłużnych do długich i cienkich oraz od odcieni fioletu do bieli i zieleni.

Na uwagę zasługuje także jego ciemnofioletowa skórka, tak bogata w polifenole!

Chociaż najpopularniejsze są ciemnofioletowe bakłażany, kształt, rozmiar i kolor mogą się zmieniać – od małych i podłużnych do długich i cienkich oraz od odcieni fioletu do bieli i zieleni.

Bakłażan – prawdziwy sprzymierzeniec w Twojej sprawie.

Jest bogaty w błonnik, ma niską zawartość kalorii, dostarcza wielu składników odżywczych. Skóra bakłażana jest bogata w przeciwutleniacze, błonnik, potas i magnez. Zawiera również kwas foliowy.

Bakłażany zawierają także flawonoidy, takie jak antocyjany. to rozpuszczalne w wodzie pigmenty, które mają wiele zalet zdrowotnych. To właśnie im bakłażany zawdzięczają swój ciemny kolor.

Bakłażany – na zdrowie!

Bakłażany są doskonałym źródłem przeciwutleniaczy, które neutralizują szkodliwe działanie wolnych rodników, odpowiedzialnych m.in. za procesy starzenia się i rozwój nowotworów.

Przeciwutleniacze mogą pomóc w zapobieganiu wielu rodzajom chorób przewlekłych, takich jak choroby serca.
Niektóre badania
wykazały, że bakłażany mogą poprawiać pracę serca i obniżać poziom cholesterolu LDL i trójglicerydów.

Bakłażany są bogate w błonnik i polifenole, które mogą pomóc w obniżeniu poziomu cukru we krwi.

Ponieważ bakłażany są niskokaloryczne, sprzyjają utracie zbędnych kilogramów. Stanowią zdrowy i wartościowy element diety redukcyjnej.

Dzięki dużej zawartości błonnika pokarmowego, bakłażany zapobiegają zaparciom, wspierają pracę jelit i przyspieszają metabolizm.

Jeśli nie chcesz mojej zguby, bakłażana daj mi luby!

Bakłażana bardzo łatwo włączyć do diety. Można go gotować na parze, piec, grillować, gotowanie lub smażyć. Jeśli jednak chcemy zachować jak najwięcej przeciwutleniaczy, znajdujących się w bakłażanie, to własnie gotowanie na parze będzie nalepszym rozwiazaniem.

Ale, powróćmy do naszego pomysłu na potrawę!

Bakłażan zapiekany z pomidorami i fetą.

Wartość kaloryczna:

  • ok. 251,1 kcal

Składniki:

  • Pomidory czerwone – 250 g (2,5 małej sztuki)
  • Bakłażan – 250 g (1 większa sztuka)
  • Ser typu feta – 30 g (14,5 kosteczek)
  • Oliwa z oliwek – 8 g (1 łyżka)
  • Sól morska jodowana – 2.0 g

Sposób przyrządzenia:

  • Bakłażana pokroić w plastry, posolić po obu stronach i postawić, aż wypuści sok.
  • Blachę posmarować oliwą.
  • Plastry bakłażana, pomidora i ser położyć na blasze. 
  • Posypać świeżo zmielonym pieprzem.
  • Piec w piekarniku do miękkości.

Spróbuj na drugie śniadanie, lunch lub kolację.

Bon appétit!

OxiPAC™ Fiber
ROZPUSZCZALNY BŁONNIK Z ŻYWICY AKACJI

Dołącz do nas!

Pozostajac na tej stronie akceptujesz pliki cookies. więcej informacji

Używamy plików cookies aby zapewnić jak najlepszą obsługę strony. Jeśli pozostaniesz na tej stronie nie zmieniając ustawień w swojej przeglądarce albo klikniesz"akceptuj", zgadzasz się na ich stosowanie. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności.

Zgoda