fbpx

ŻOŁĄDEK I JELITA SPORTOWCA

Uprawiając sport przez wiele godzin tygodniowo poddajesz swoje ciało reżimowi ćwiczeń. Wyznaczasz plan działania i realizujesz go w stopniu mniej lub bardziej satysfakcjonującym.
Chcąc poprawić wyniki szukasz sposobów, aby Twój organizm był bardziej wydajny i nie zawodził Cię podczas treningów lub zawodów.
Niestety cza
sem zapominasz, jak bardzo Twoja dieta ma wpływ na to, co możesz osiągnąć. I nie chodzi, bynajmniej, o wagę, ale o źródło energii i zalążek Twojej kondycji fizycznej.
Stosując określone diety mające wzmocnić Twoje ciało i pomóc pokonać kolejne wyzwania, często t
rudno sprostać regularnemu jedzeniu i radykalnym zasadom żywieniowym. To oczywiste, masz prawo do odpuszczania sobie od czasu do czasu. Jednak, gdy takie sytuacje mają miejsce zbyt często lub Twoje treningi są naprawdę wyczerpujące trudno czasem uniknąć dopalania odżywkami lub „shotami energetycznymi” aby dawać radę.

Jeśli dodasz do tego stres i niewystarczającą ilość snu Twoje ciało zacznie się buntować przeciwko zbytniemu obciążeniu i możesz zacząć odczuwać niedogodności ze strony układu pokarmowego. To wcale nie jest rzadkość, a często spotykana sytuacja, której można, w mniejszym lub większym stopniu, zaradzić.

I warto to zrobić! Nie tylko ze względów zdrowotnych, ale także by osiągać wyznaczone przez siebie wyniki sportowe.

Co stanowi zagrożenie dla zdrowia?

Przeprowadzono badania, które dowodzą, że 30-50% sportowców, w szczególności sportów wytrzymałościowych, doświadcza problemów żołądkowo-jelitowych, które wpływają na ich komfort życia i trenowania oraz na późniejszy powrót do zdrowia.

Na szczęście większość objawów żołądkowo-jelitowych odczuwalnych podczas ćwiczeń jest łagodna i nie zagraża zdrowiu, jednak bywają takie, które stanowią poważne wyzwanie medyczne. Należą do nich m.in.:

  • hematochezja – obecność świeżej krwi w stolcu
  • krwotoczne zapalenie żołądka – powstawanie niewielkich krwawiących ubytków nabłonka śluzówki
  • niedokrwienie jelit. 

Dolegliwości żołądkowe

Czynnikami przyczyniającymi się do patofizjologii dolegliwości żołądkowo-jelitowych u sportowców należą m.in. siły mechaniczne, zmieniony przepływ krwi w żołądku oraz zmiany neuroendokrynne (rzadkie i specyficzne nowotwory o podłożu hormonalnym).

Mogą one doprowadzić do rozwinięcia się takich schorzeń, jak:

  • choroba refluksowa przełyku (GERD),
  • nudności
  • wymioty
  • zapalenie żołądka
  • wrzody trawienne
  • krwawienie z przewodu pokarmowego
  • przejściowy ból brzucha związany z wysiłkiem fizycznym (ETAP).

Refluks przełyku (GERD) można leczyć zmianami nawyków żywieniowych, stylu życia lub modyfikacjami treningowymi. Nawet proste zmiany mogą okazać się pomocne w redukcji nudności i wymiotów.
Jednym z rozwiązań, jakie można zastosować jest nieprzyjmowanie pokarmów stałych na 3 godziny przed treningami lub zawodami sportowymi.

Urazy mechaniczne, zmniejszony przepływ krwi podczas ćwiczeń i niesteroidowe leki przeciwzapalne (NLPZ) mogą przyczyniać się do zapalenia żołądka, krwawienia z przewodu pokarmowego i powstawania wrzodów u sportowców.
Zmniejszenie któregokolwiek z powyższych objawów można osiągnąć poprzez tłumienie wydzielania kwasu żółciowego za pomocą leków – inhibitorów pompy protonowej.

Ból brzucha związany z wysiłkiem fizycznym (ETAP) jest powszechnym, choć słabo poznanym ostrym bólem brzucha trudnym do wyleczenia.
Częstość występowania tego schorzenia wzrasta u sportowców rozpoczynających nowy program ćwiczeń lub zwiększających intensywność obecnego.
ETAP może reagować na wprowadzenie zmian w sposobie oddychania lub może samoistnie ustąpić wraz z kolejnymi treningami.

Aby ocenić stan zdrowia sportowca z objawami chorób górnego odcinka przewodu pokarmowego wymagane jest poznanie dokładnej historii choroby i jej przebiegu.
Można ją monitorować poprzez szczegółowy dziennik treningu lub ukierunkowane badania fizykalne mające na celu wykluczenie potencjalnie poważnych przyczyn objawów oraz dalszych badań laboratoryjnych na podstawie wyników badań fizykalnych.

Dolegliwości jelitowe

Wśród najczęściej wymienianych objawów żołądkowo-jelitowych (GI), ewidentnie związanych z zaburzeniem pracy jelit są:

  • skurcze
  • wzdęcia
  • nudności
  • zaparcia
  • biegunki.

Problemy te najczęściej związane są ze zmianami przepuszczalności jelit i zmniejszoną funkcją bariery jelitowej (bariera jelitowa zapewnia selektywną przepuszczalność, aby do układu krwionośnego przedostawały się tylko składniki naturalne, nieszkodliwe i niezbędna dla funkcjonowania organizmu, czyli odpowiednio rozłożone substancje odżywcze, elektrolity i składniki mineralne).

Zwiększona przepuszczalność naczyń przewodu pokarmowego, tak zwane „nieszczelne jelito”, prowadzi również do endotoksemii (specyficznej reakcji organizmu na zakażenie) i powoduje zwiększoną podatność na choroby zakaźne i autoimmunologiczne z powodu absorpcji patogenów/ toksyn do tkanek i krwiobiegu.

Kluczowymi składnikami, które odpowiadają za funkcje bariery jelitowej i przepuszczalność naczyń przewodu pokarmowego, są ciasno połączone struktury białkowe zlokalizowane w kanałach międzykomórkowych (między komórkami nabłonkowymi ściany jelita).

Integralność ciasnych połączeń zależy od interakcji między stałymi rezydentami jelit a bakteriami powodującymi fermentację oraz od metabolizmu komórek nabłonkowych jelit i aktywności tkanki limfatycznej związanej z jelitami (tkanki chroniącej błony śluzowe przewodu pokarmowego). Kluczowe jest tu utrzymanie prawidłowego mikrobiomu flory bakteryjnej, w tym prebiotyków, które są pożywką dla bakterii probiotycznych odpowiedzialnych za właściwe trawienie i odporność organizmu.

Sposoby na zapobieganie chorobom oraz łagodzenie ich objawów

Nutraceutyki probiotyczne i/lub synbiotyczne pozytywnie wpływają na jelita, kondycję, zdrowie i samopoczucie sportowca.mają zastosowanie w różnych chorobach. Ta grupa suplementów wzrasta w siłę, a ich  skuteczność jest potwierdzona licznymi badaniami.
Wyniki badań przeprowadzonych na sportowcach, wykazują obiecujące korzyści z stosowania takiej formy łagodzenia objawów schorzeń żołądkowo-jelitowych.

Odpowiednio dobrana i zbilansowana dieta oraz właściwa suplementacja wysokiej jakości dopasowanymi do potrzeb organizmu produktami wspierają funkcjonowanie organizmu i jego odporność umożliwiając zmniejszenie występowanie uciążliwych objawów ze strony układu żołądkowo-jelitowego podczas ćwiczeń.


Ważne jest zapewnienie stosunkowo szybkiego czasu opróżniania żołądka, wchłaniania wody i składników odżywczych, a także utrzymanie odpowiedniej perfuzję naczyń krwionośnych przewodu pokarmowego. Wszystko to powinno przełożyć się na prawidłową pracę żołądka i jelit, a finalnie na dobre samopoczucie, sprawność i gotowość sportowców do efektywnego treningu.

Dołącz do nas!

OxiPAC™ FORTE
MOC PRZECIWUTLENIACZY + WITAMINY

OxiPAC™ 3-Biotic
POTRÓJNA MOC DZIAŁANIA
SYNBIOTYKU

OxiPAC™ FIBER
ROZPUSZCZALNY BŁONNIK 

Pozostajac na tej stronie akceptujesz pliki cookies. więcej informacji

Używamy plików cookies aby zapewnić jak najlepszą obsługę strony. Jeśli pozostaniesz na tej stronie nie zmieniając ustawień w swojej przeglądarce albo klikniesz"akceptuj", zgadzasz się na ich stosowanie. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności.

Zgoda